Psychomotorický vývoj dieťaťa

Psychomotorický vývoj dieťaťa mesiac po mesiaci

Sledovanie pokrokov svojich detí je u každého rodiča prirodzené. Mamičky aj oteckovia sa zaujímatú o to, čo by dieťa malo v určitom veku vedieť, aké pokroky by malo dosiahnuť v 1., 2. či 6. mesiaci života. Niektoré vývojové míľniky, samozrejme, netreba ignorovať, avšak netreba sa držať tabuliek striktne. Rovnako ako je individuálne každé tehotenstve a pôrod, je individuálny aj vývoj dieťaťa. Zatiaľ čo v jednej fáze vývoja môže dieťa v istom veku zaostávať, v inom môže napredovať. Sledovať psychomotorický vývoj dieťaťa je dôležité, treba však myslieť na to, že ide len o typické, nie určujúce charakteristiky.

Publikované: 18.10.2023
Aktualizované: 18.10.2023
Obsah článku:

Najintenzívnejší je vývoj dieťaťa v prvom roku života, potom sa spomaľuje až do puberty, keď dochádza k ďalšiemu výraznému skoku vo vývoji. V článku sme zhrnuli, ako vyzerá vývoj dieťaťa od narodenia do 18 mesiacov.

Vývoj dieťaťa po mesiacoch

Kedy bábätko drží hlavičku? Kedy sa bábätko pretáča? Čo dokáže mesačné či 2-mesačné bábätko? Otázok o vývine bábätka je predovšetkým v prvých mesiacoch jeho života viac než dosť. Mamičky sa obávajú, či v prípade ich ratolestí nejde o oneskorený psychomotorický vývoj, či je normálne, ak dieťa nezodpovedá tabuľkám, prípadne v niečom napreduje viac ako v inom. Psychomotorický vývoj je jedným z najdôležitejších procesov v živote človeka (rozvíja sa hrubá a jemná motorika, poznávacie, komunikačné, mentálne i sociálne zručnosti), preto mu v rámci istých medzí treba venovať dostatočnú pozornosť.

Zároveň si treba uvedomiť, že každé dieťa sa vyvíja vlastným tempom a to, že sa v 5 mesiacoch ešte nedokáže pretočiť na bruško, nemusí znamenať, že ho to treba nasilu učiť. Obdobie psychomotorického vývoja bábätka totiž prebieha skokovo – niekedy sa vám môže zdať, že sa dlho nič nedeje, potom sa však dieťa naučí niekoľko nových zručností naraz. Niekedy sa zas môže javiť, že to, čo sa už naučilo, zabudlo, pritom môže ísť len o fázu, keď sa učí niečo nové a časom sa k tomu, čo sa už naučilo, vráti.

V prípade obáv ohľadom psychomotorického vývoja bábätka kontaktujte svojho pediatra. Dôležité sú pravidelné preventívne prehliadky, vďaka ktorým sa na prípadné odchýlky či nedostatky príde včas.

Vývoj dieťaťa po mesiacoch

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 1. mesiaci

Už po prvom mesiaci môžete u novorodenca pobadať značný posun v oblasti psychomotorického vývoja. Hoci bábätko stále leží, neznamená to, že uňho nedošlo k posunu. V prvých týždňoch totiž začína kopať nohami a hýbe rukami. Paže má zvyčajne ohnuté a ruky zovreté v päsť, postupne by malo byť schopné prsty uvoľniť a dlaň aspoň nakrátko roztvoriť. Potom, čo mu do dlane vložíte prst, prejavuje sa úchopový reflex. Pohyby sú zatiaľ nekoordinované a nekontrolované.

Typická je poloha ležmo, pričom dieťa dokáže mierne nadvihnúť hlavičku a reagovať na podnety – otáčať sa za nimi hlavou. Ľah na brušku je v tomto veku pre dieťa nepohodlný, pretože ešte nemá vyvinuté všetky svaly, vhodný je len pod dohľadom. Pri natáčaní hlavičky v tejto polohe sa posilňuje chrbtové aj krčné svalstvo.

Bábätko dokáže vnímať tvár matky a reagovať na cudzie tváre, pohyby kútikov úst značia úsmev, časté je mrkanie. Farebné videnie ešte nie je celkom rozvinuté, ale dieťa dokáže rozoznávať kontrastné pastelové farby.

Ako komunikačný nástroj slúži plač, deti často výdatne plačú, čím vyjadrujú svoje požiadavky – hlad, túžbu po spánku či po kontakte s mamou. V prípade spokojnosti vydávajú rôzne zvuky.

Čo dokáže 2-mesačné bábätko?

U dvojmesačného dojčaťa sa rozvíja jemná a hrubá motorika – dokáže v určitej miere kontrolovať pohyby nožičiek a ručičiek. Dlane sú buď pootvorené, alebo otvorené a prsty sú ohybnejšie, dieťa už dokáže nakrátko udržať v ruke predmet. Pri ležaní na brušku dokáže zdvihnúť hlavičku a otočiť ju konkrétnym smerom, pričom ide o izolovaný pohyb. Dojča sa teda neotáča hrudníkom a celým telom, ale len hlavou. Pri ležaní na chrbte často pozoruje svoje ruky, často si vkladá prsty či celé päste do úst a oblizuje si ich. Už dokáže spájať ruky, čo značí súhru oboch hemisfér mozgu. Spevňuje sa mu brušné svalstvo, pri ležaní na chrbte dokáže dvíhať nožičky a udržať ich chvíľu vo vzduchu. Zlepšuje sa i ovládanie krku.

Badať snahu načahovať sa za predmetmi v jeho ohniskovej vzdialenosti, hoci ešte ich nedokáže dobre uchopiť. Dieťa stále vidí na pomerne krátku vzdialenosť, stále nemá plne rozvinuté farebné videnie, ale rozoznáva obrysy a tvary predmetov.

Na komunikáciu už neslúži len plač, ale aj úsmev a grimasy. Bábätko sa dožaduje interakcie (očný kontakt, dotyky, nosenie na rukách), vníma zvuky a melódie. Rozpoznáva hlasy rodičov a pôvodcu zvuku vyhľadáva očami. Typické je občasné bľabotanie naprázdno, mrnkanie a hrdlové zvuky. Intenzitou plaču dáva najavo rôzne potreby vrátanie hladu, plnej plienky či bolesti.

Čo dokáže 2-mesačné bábätko?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 3. mesiaci

V tomto veku sa vytráca typické ohnutie končatín v kĺboch, ruky aj nohy sú natiahnuté a nie je badateľný výrazný ohyb v lakti ani v kolene. Pohyby sú plynulejšie a cielenejšie. Koncom 3. mesiaca sa dieťa učí ovládať pohyby hlavou, už dokáže mať hlavu počas bdenia v strednej polohe väčšinu času, pretočenú na jednu stranu ju má predovšetkým v spánku. V polohe na bruchu dokáže hlavu zdvihnúť o 90 ° na viac ako 10 minút a dokáže ju v tejto polohe bez problémov otáčať zo strany na stranu. Dlane má pri ležaní otvorené, snaží sa načahovať za predmetmi a uchopovať ich. Dieťa často skúma svoje ruky, dvíha ich, obzerá a vkladá si ich do úst (vedomý pohyb). U 3-mesačného bábätka je typické slinenie, keďže sa aktivujú slinné žľazy. Časté je vzájomné chytanie rúk, dieťa jednou rukou uchopuje druhú. Úchop ešte nie je úplne vyvinutý, avšak ak drobcovi dáte hračku, dokáže ju krátko podržať.

Koncom 3. mesiaca už bábätko dokáže ovládať svalstvo hornej časti trupu a niektoré deti sa dokážu otočiť z ľahu na chrbte na bok. V polohe na brušku dochádza k „paseniu koníkov (baránkov, ovečiek)“. Dieťa začína symetricky držať telo, dokáže sa vzoprieť na rukách bez toho, aby používalo lakte, vzpriamiť chrbticu a zodvihnúť hlavu, pričom ňou otáča do strán a reaguje na podnety (prvé vzpriamenie). Stabilita v oblasti chrbtice nie je dostatočná, preto bábätko nezvláda samotné sedenie.

Čo dokáže 4-mesačné bábätko?

Pohyby hlavy sú u 4-mesačného bábätka veľmi dobré, pohybuje ňou na všetky strany vo väčšom rozsahu. Hlavu dokáže v polohe ľahu zakloniť a pozrieť sa očami hore. Hrudné svalstvo je vyvinutejšie a pri pohyboch lavičky hore sa nadvihuje aj hrudník. Väčšina detí zvláda pri polohe na chrbte pohyb hlavičkou smerom nadol, teda brada smeruje k hrudi a dieťa pozoruje svoje nohy. Bábätko sa dokáže pretočiť bez pomoci na bok a postupne aj na bruško i bez vašej pomoci. Pokiaľ sa vaše dieťa nepretáča, nepanikárte, stále má čas. Hoci dieťa už drží hlavičku a zosilňujú sa chrbtové a šijové svaly i brušné svaly, ešte s ním netrénujte sedenie. Stále je totiž prítomný predklon, ktorý je škodlivý pre chrbticu a bedrovú časť. Silnie taktiež úchop ruky a zvýrazňuje sa snaha o uchopovanie predmetov. Badateľná je i v ľahu na brušku, dieťatko sa načahuje za predmetmi v jeho dosahu.

Bábätko už netestuje ústami len ruky, ale aj hračky a všetko, čo sa mu dostane do rúk. Rozvinutá je koordinácia očí a rúk – dieťa dokáže manipulovať s predmetmi, ktoré vidí. Nemusí byť dokonalá a nezriedka sa objaví škúlenie. Fixovanie predmetov zrakom a koordinácia očí sa vyvinú do 6. mesiaca. Dieťa dokáže rozlišovať tváre a výrazy na tvári, viac sa usmieva.

Čo dokáže 4-mesačné bábätko?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 5. mesiaci

Koordinácia očí, rúk a úst sa zdokonaľuje. Dieťa dokáže uchopiť predmet, ktorý ho zaujme, oboma rukami a dať si ho do úst, pričom drží zdvihnutú hlavu a hruď. V ľahu na brušku dokáže urobiť lietadielko, obe ruky upaží súčasne, zanoží nohy a zdvihne vysoko hlavu, chrbátik sa mu prehne. Dokáže taktiež pritiahnuť jednu nožičku pod bruško. Z ľahu na chrbte sa dokáže dieťa aktívne otočiť do ľahu na brušku a sem-tam sa mu podarí sa pretočiť aj naspäť. Už si nechytá len ruky, ale aj nohy a vkladá si ich do úst. Uchopovanie rúk je zámerné, dieťa si ohmatáva prsty a preplieta si ich.

Úchop je natoľko silný, že keď sa dieťa chytí dospelého, dokáže sa takmer samo pritiahnuť do sedu. Stále nie je odporúčané nechať ho v sede dlho, aby sa nepreťažovala jeho chrbtica.

Pri hovorení na dieťa ono aktívne hľadá osobu, ktorá naňho hovorí. Dokáže opakovať slabiky, preto je vhodné učiť drobca zvuky zvieratiek. Spontánne sa dokáže rozosmiať a nadšene reaguje na to, keď sa vidí v zrkadle, i na predmety vydávajúce zvuky.

Čo dokáže 6-mesačné bábätko?

Polročné dieťatko vás dokáže svojím pohybom prekvapiť. Už ho nie je vhodné nechávať osamote na posteli či prebaľovacom pulte. Väčšina detí sa dokáže pretáčať z chrbátika na bruško a naopak. Dokáže sa samo pritiahnuť do sedu a aj do stoja. Ak dieťaťu podáte prsty, prehne sa a automaticky prechádza z ľahu do stoja na nohách. Má natoľko silný úchop, že sa dokáže na nohách chvíľu udržať. Nezriedka sa v tomto veku vie dieťa plaziť za pomoci rúk, ale aj zdvihnuť do sedu a dokáže chvíľu sedieť bez opory. Zvládne tzv. druhé vzpriamenie, pri ktorom sa zapájajú svaly pozdĺž chrbtice v hrudnej oblasti a oblasti bedier, a pivotovanie (pohyb do strán okolo osi pupka).

Predmety si vie zámerne prekladať z ruky do ruky, vďaka čomu ich vie otáčať a uchopovať v rôznych polohách. Očami dokáže pohybovať jedným smerom, takže sa vie sústrediť na všetko, čo ho zaujme. Dotýka sa zrkadla, ak v ňom vidí svoj odraz, obzerá si obrázky v knihách a profiluje sa jeho vkus. Dieťa sa učí rozumieť slovám, napodobňuje zvuky, džavoce a nahlas prejavuje radosť smiechom.

Čo dokáže 6-mesačné bábätko?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 7. mesiaci

V tomto veku si dieťa neosvojuje pohybové zručnosti jednotlivých častí tela, ale do pohybu zapája celé telo, napr. lezenie alebo plazenie. Stavia sa na všetky 4, rozhojdáva sa a snaží sa pohybovať dopredu. Postoj je už istý, avšak dieťa ešte nechodí. Sedí samo, zatiaľ len v predklone a opiera sa o ruky. Bábätko dokáže uchopovať aj malé predmety, avšak na úchop už nepoužíva všetky prsty. Cvičí si tzv. pinzetový úchop – používa ukazovák a palec. Vie držať v každej ruke jeden predmet, pričom si dokáže do druhej ruky zobrať predmet bez toho, aby pustilo ten, ktorý už drží, a vykonáva nimi pohyby. Pohyby sa spresňujú a dieťa dokáže buchnúť do iného predmetu. Cvičí si schopnosť púšťať predmety z ruky, onedlho ich znovu aktívne uchopuje.

Dieťa vyslovuje dvojhlasné slabiky (ešte nejde o vedomé vyslovovanie slov, len opakovanie slabík) a už rozumie viacerým slovám. Reaguje napr. na riekanky („ťapi, ťapi...“ a zatlieska rukami) a hry, rozvíja si pasívnu slovnú zásobu, zlepšuje porozumenie. Na známe osoby reaguje úsmevom a naťahovaním rúk, na tie, ktoré sa mu nepáčia, grimasami a plačom. Môže sa objavovať strach alebo hanbenie pred cudzími ľuďmi.

Čo dokáže 8-mesačné bábätko?

Vývoj bábätka napreduje, v 8. mesiaci sa zdokonaľuje jeho pohybový aparát a zlepšuje porozumenie. Dieťatko je v tomto veku veľmi aktívne – lezie, čím si cvičí celé telo, zlepšuje sa jeho schopnosť sedieť a začína sa stavať. Túto schopnosť si trénuje, zo začiatku si s ňou nevie poradiť, ale rýchlo si ju osvojí a cvičí ju. Najprv stojí nepohnute, potom začne prenášať váhu z nohy na nohu. Státie kombinuje s lezením po štyroch a je veľmi rýchle. Sedí samo bez držania aj na rovnej podlahe.

Jemná motorika sa zlepšuje, dieťa rozoznáva špecifické vlastnosti jednotlivých predmetov. Inak sa hrá s kockou, inak s loptičkou, inak s fľašou (otáča ju, aby kvapkala). Dieťa duplikuje slabiky a často vytvára prvé slová – ham-ham, ma-ma, ta-ta a pod., pričom už ich spája s danou vecou – ham-ham asociuje jedlo, ma-ma či ta-ta rodiča. Ešte stále nejde o aktívne slová. Pokúša sa komunikovať ukazovaním prstom, gestami i zvukmi.

Čo dokáže 8-mesačné bábätko?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 9. mesiaci

V tomto veku je najvýraznejšou aktivitou pohyb. Dieťa je rado na všetkých 4, pohojdáva sa, lozí, sedí samostatne. Ľah na chrbátiku už nie je obľúbený, dieťa sa rado dáva do polohy na brušku a často sa otáča. Vzpriamený postoj je samozrejmosťou, dieťa sa prichytáva nábytku alebo ohrádky, pokúša sa chodiť. Robí úkroky, teda kroky bokom. Učí sa dvíhať predmety zo zeme, pričom sa jednou rukou drží nábytku. Dokáže urobiť podrep a predklon a znovu sa postaviť.

Uchopovanie je bezproblémové v rôznych polohách – v stoji, sede, na chrbáte i bruchu. Pohyb rúk je cielený a dieťa dokáže predmet uchopiť špičkami prstov. 9-mesačné dieťa sa učí nesúmerným pohybom, teda robiť rôzne pohyby rukami, napr. v jednej držať predmet a druhou doň búchať. Už vie predmety vkladať do nádob a otvorov, postaviť ich na stôl. Predmety nedokáže pustiť vedome, skôr ide o náhodný pohyb. Avšak rado nimi hádže a sleduje, kam letia. Uvedomuje si tvar predmetov a to, že vyzerajú inak z rôznych uhlov.

Pribúda počet slovíčok a citosloviec, pričom ich dieťatko spája s danou vecou. Obľúbené sú riekanky a básničky, dôležité je drobca slovne motivovať a chváliť.

Čo dokáže 10-mesačné bábätko?

Lozenie po štyroch alebo plazenie je obľúbenou činnosťou 10-mesačného drobca. Štveranie na gauč, nábytok a schody preň predstavuje zábavu. Sedenie už dokonale ovláda, preto vyhľadáva iné aktivity. Samozrejmosťou je štvornožkovanie, chodenie ešte nie je úplne bežné, stále dochádza k jeho pokusom. Dieťa chodí okolo nábytku a stále sa ho pevne drží. Na nohy sa stavia aktívne, pričom sa dokáže bezpečne cez kolená dostať na zem. Koncom palca a ukazováka dokáže uchopovať drobné predmety, úchop uvoľňuje vedome. Získava fyzikálne skúsenosti – rozlišuje medzi ľahšími a ťažšími predmetmi, menšími a väčšími, že sa menšie dajú do väčších vkladať, že predmety padajú na zem.

Dieťa si rozpráva samo pre seba, pričom napodobňuje dospelých melódiou reči, mimikou a gestikuláciou. Vyslovuje prvé aktívne slová, ako mama či tata. Komunikuje pomocou gest a zvukov, učí sa, čo je správne a čo nie, aké sú hranice.

Čo dokáže 10-mesačné bábätko?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 11. mesiaci

Z lezúňa sa v 11. mesiacoch pomaly stáva chodec, pričom kroky už nerobí len okolo nábytku, ale aj do priestoru. Zo začiatku najmä s pomocou rodičov. Okrem chodenia sa učí aj „bezpečne“ padať. Dieťa sa vie samo postaviť a v stoji vydrží dlhšiu dobu. Často sa jednou rukou drží a druhou sa napr. hrá. Postupne získava stabilitu a naberá odvahu robiť kroky bez pomoci. Zvyčajne dochádza v tomto veku k úkrokom do strán a pohybovaniu sa za predmetmi, niektoré deti však dokážu urobiť zopár krokov aj bez pomoci, je to individuálne. Dieťa rado napodobňuje svoje okolie, upratuje ako mama, majstruje ako tato. Lyžičku už drží prirodzene a dokáže sa so stále väčším úspechom samo nakŕmiť.

Deti rady skúmajú a tvoria, rozvíja sa ich predstavivosť. Poznajú už svoje telo a vedia ukázať na jednotlivé časti (oko, nos, ucho, ústa atď.). Taktiež už na veci ukazujú prstom a vedia, že ak na predmet ukážu a rodičia mu ho dajú, dosiahnu svoje, ide o spôsob komunikácie. Pri napodobovaní a opakovaní sa zlepšuje ich motorika, zraková koordinácia, úchop, sluch i reč. Váš drobec si stále viac uvedomuje svoje ja, preto je stále potrebné učiť ho, čo je dovolené a čo nie. Slovu nie rozumie, avšak často skúša, kam môže zájsť.

V 11. mesiaci dieťa vie spolupracovať (pri jedení či obliekaní) a nasáva všetky informácie. Aktívne si rozširuje slovnú zásobu, preto je vhodné, aby ste mu vysvetľovali, čo a prečo robíte, pomenúvali veci. Stále pokračuje vo vyslovovaní prvých slov, zvyčajne spojených s osobami a vecami, ktoré sú mu blízke.

Čo dokáže 12-mesačné dieťa?

Za prvý rok vývoja nastal v psychomotorike bábätka výrazný posun. Zlepšila sa jemná (pohyby rúk a úchopy) i hrubá motorika (lozenie, sedenie, chodenie), rozvoj reči i sociálna oblasť. Dieťa dokáže stáť a pri držaní sa nábytku sa vie postaviť na špičky alebo na jednu nohu. Vie robiť samostatné kroky, zo stoja sa opatrne posadiť a zas postaviť. Niektoré deti dokážu prekročiť nízke prekážky alebo s pomocou dokonca chodiť po schodoch.

Úchop býva pevný, dieťa sa dokáže voľne visiac držať na vašich rukách či na hrazde. Rozvinuté pohyby ruky svedčia o rozvíjajúcom sa intelekte a narastajúcich skúsenostiach dieťaťa. Pohyby sú presné a cielené, vykonávanie iného pohybu každou rukou sa zlepšuje.

Mnohé deti si v 12 mesiacoch veselo džavocú, iné nad slovami pred vyslovením rozmýšľajú. Zvyčajné je používanie 5 –  20 aktívnych slov, ale je to veľmi individuálne. Treba si uvedomiť, že najprv sa rozvíja porozumenie, potom nasleduje slovná zásoba. Ročné dieťa sa dokáže samo krátko zahrať, dokáže reagovať na výzvy rodiča a rozlišovať jednoduché príkazy. Stále je jeho správanie egocentrické a zamerané na jeho potreby. Dieťa stále treba pri každom pokroku chváliť.

Čo dokáže 12-mesačné dieťa?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 13. mesiaci

Dieťa sa vo veku 13. mesiacoch stáva samostatnejšie, dokáže odlíšiť seba od svojej matky, zameriava sa na vonkajšie prostredie, ale aj svoje pocity. Väčšinou je pozitívne naladené a má radosť z objavovania, avšak občas sa môže prejaviť separačná úzkosť a strach z odlúčenia od matky. Pri skúmaní okolia sa batoľa ubezpečuje, že je rodič v dosahu. Lúčenie by preto malo byť krátke, nie je vhodné dieťa vytrhávať z činnosti.

Drobec začína aktívne chodiť a trénuje si rovnováhu. Samozrejmosťou sú pády, avšak dieťa treba povzbudzovať, aby sa znova postavilo a kráčalo. Jemnú motoriku môžete v tomto veku rozvíjať kreslením. Badateľné je zdokonaľovanie pohybov rúk a prstov, pohyb púšťania predmetu je jemnejší.

Slovná zásoba sa v tomto veku rýchlo rozširuje, dieťa rozumie tomu, čo hovoríte a komunikuje vlastným jazykom, gestami i naučenými slovami. Žiaľ, drobec aj napriek rozvíjajúcim sa komunikačným zručnostiam nevie vždy vyjadriť, čo chce, preto sa uňho môžu striedať emócie. Z usmiateho šťastného dieťaťa sa razom stane zúriace. V tejto fáze musíte pomôcť dieťaťu pochopiť jeho emócie a naučiť ho zvládať ich.

Čo dokáže 14-mesačné dieťa?

Obdobie osamostatňovania a individualizácie dieťaťa pokračuje, preto sa stále môžu vyskytovať prejavy separačnej úzkosti (krik a plač, utiahnuť, odmietanie jedla, hier). Dieťa testuje hranice – svoje aj rodičov. Začína si presadzovať veľmi dôrazne svoju vôľu a nezriedka sa objavujú počiatky žiarlivosti. Drobec chce mamu len pre seba a nechce sa o ňu deliť.

Dieťa sa dokáže samostatne pohybovať, jeho pohyby sa spresňujú, dokáže podľa želania ovládať každý pohyb. To značí, že dokáže naplniť a vyprázdniť krabice a nádoby s vecami. Dôležité je v rámci možností dieťaťu dopriať samostatnosť vo výbere toho, čo chce.

V 14. mesiacoch dieťa dokáže pochopiť omnoho viac slov, ako vie povedať, avšak denne sa nové slová učí. Nezriedka opakuje dookola jedno slovo, aby si ho osvojilo, žiada od vás, aby ste mu opakovali stále jednu básničku či pesničku. Pomaly si začína uvedomovať a budovať vzťahy s inými deťmi. Ešte ich vníma ako „veci“ nie ako priateľov, preto sa budú hrať samostatne, nie spolu. Dieťa skúša a učí sa, preskúmava hranice. Slovo nie treba preto myslieť vážne a malo by byť platné za každých okolností (nie, nemôžeš liezť na stôl a pod.).

Čo dokáže 14-mesačné dieťa?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 15. mesiaci

V tomto veku si už dieťa naplno uvedomuje seba samého a jeho obľúbeným slovom sa stáva nie. Skúša prekračovať stanovené hranice a často „bojuje“ s rodičmi aj v maličkostiach (nesadnem si, nejdem spať a pod.). Batoľa dáva otvorene najavo svoje pozitívne i negatívne emócie. Má chuť neustále objavovať, chce sa pohybovať, zisťovať, ako fungujú veci. Rodičia sú pre dieťa najdôležitejšími osobami a pamätá si všetko, čo povedia.

V rámci hrubej motoriky je dieťa samostatné – chodí, behá, skáče, v rámci jemnej motoriky sa stále zlepšuje jeho úchop (jedenie lyžicou je koordinovanejšie, samostatné pitie z pohára). Dokáže stavať, listovať v knihe, ukazuje, aby ste mu veci opisovali a vysvetľovali.

V 15. mesiacoch sa zvyčajne dieťaťu rozviaže jazyk. Vie povedať väčšie množstvo slov, reaguje na verbálne pokyny, ak mu nerozumiete, snaží sa komunikovať pomocou gest. Nezriedka používa neverbálnu komunikáciu (pokývanie hlavou ako áno, pokrčenie pliec ako nie).

Čo dokáže 16-mesačné dieťa?

Ide o zlomový vek ohľadom ovládania emócií. Dieťa zažíva a vyjadruje nové emócie, často ich však nie je schopné ovládať. Samo seba považuje za stred vesmíru, preto nezriedka snaha dieťaťu v niečom zabrániť (aby sa niečoho dotklo, zobralo do ruky a pod.) vyústi do niekoľkominútového plaču. Ak nedostane to, čo chce, dokáže sa nahnevať, ešte totiž nedokáže rešpektovať dohody/hranice. Často si opakuje svoje obľúbené básničky a chce, aby ste mu čítali alebo si s ním listovali v knihe a opisovali mu, čo vidíte.

16-mesačné dieťa už dokáže pomenovať jednotlivé časti tela i predmety vo svojich obľúbených knihách. U dieťaťa stále nie je naplno vyvinuté priestorové videnie, v podstate vidí len to, čo má v smere, kde sa pozerá. Pohybuje sa samostatne, avšak kroky môžu byť stále vysoké a trochu neisté. S lyžicou už dokáže narábať natoľko, že väčšina jedla skončí v puse, pohár dokáže viac-menej používať bez toho, aby sa polialo a vie ho položiť na stôl. Je zručnejšie v obliekaní a vyzliekaní.

Čo dokáže 16-mesačné dieťa?

Psychomotorický vývoj dieťaťa v 17. mesiaci

Chôdza, beh, lezenie na stoličku či gauč, dvíhanie predmetov – 17-mesačné dieťa si stále tieto zručnosti zdokonaľuje. Je stále v pohybe, zdolávanie prekážok je preň výzvou. Obľúbené sú schody, po ktorých dokáže chodiť hore-dole veľmi dlho. Stále nie je vyhranená lateralita, teda to, či bude dieťa pravák alebo ľavák. Stále môže lyžicu alebo ceruzku uchopovať raz do pravej a raz do ľavej ruky.

Samozrejmosťou by malo byť spájanie 2 slov (tata poď, mama sem a pod.), avšak často už je ustálená pravidelnosť používania určitých slov. Dieťa by malo dokázať reagovať na jednoduché požiadavky rodičov a „viesť dialóg“ (chápe reciprocitu konverzácie).

Čo dokáže 18-mesačné dieťa?

Fyzická obratnosť sa stále zvyšuje, batoľa dokáže manipulovať s pohárom bez toho, aby rozlialo. Dokáže zdvihnúť malé predmety, uložiť ich do väčších a následne ich odtiaľ zobrať. Stále je veľmi nepravdepodobné, že by si dieťa aktívne vytváralo vzťahy s inými deťmi, hrať sa s nimi bude len vtedy, ak bude pri hre prostredníkom dospelý človek. Slovná zásoba sa zväčšuje, aktívne už dieťa dokáže používať 15 a viac slov. Dokonca ich spája do jednoduchých slovných spojení. Chápe a dokáže počúvnuť jednoduché pokyny.

Typické je majetnícke správanie, dieťa sa v tomto veku nerado delí a často používa slovo „moje“. Vyvíja sa uňho pozornosť, stále je však rozptýlená a dieťa pri činnostiach dlho nevydrží. Otvorene vyjadruje svoju náklonnosť, ale aj hnev, často napodobňuje správanie ľudí okolo seba. V tomto veku sa objavuje tzv. prekročenie stredovej čiary. Dieťa je schopné zobraziť si ponúkaný predmet, hoci už v rukách drží niečo iné. Ak má hračku len v jednej ruke, preloží si ju a ponúkanú si zoberie do druhej ruky, ak má niečo v oboch, jeden predmet položí a ten ponúkaný uchopí.

Čo dokáže 18-mesačné dieťa?

Psychomotorický vývoj dieťaťa – tabuľka

Pre lepší prehľad sme pre vás pripravili tabuľku, v ktorej nájdete jednotlivé fázy vývinu bábätka. Niektoré zmeny v rámci psychomotorického vývoja sú v prvých týždňoch a mesiacoch vypuklejšie ako iné. Každé dieťa je individuálne, preto nemusí ku konkrétnemu charakteristickému znaku vývoja dôjsť u každého drobca v danom mesiaci. Niektoré pokroky sa prelínajú a rodič ich ani nemusí postrehnúť, niektoré môžu prísť súbežne pokojne aj neskôr ako v predpísanom veku. V každom veku je dôležité dieťa za pokrok chváliť, pretože v prvých mesiacoch až rokoch sa vytvára jeho osobnosť a buduje si sebavedomie.

Psychomotorický vývoj dieťaťa – tabuľka

Psychomotorický vývoj dieťaťa – skúsenosti

Mamičky sa často obávajú oneskoreného psychomotorického vývoja u svojho dieťaťa a často riešia, či sa ich dieťa vyvíja normálne. Väčšina z nich sa zhoduje v tom, že každé dieťa má vlastné tempo a netreba ho škatuľkovať. Niekedy príde pokrok zo dňa na deň a dieťa, ktoré sa za hračkou nenačahovalo, začne zrazu chytať všetko vo svojej blízkosti. Samozrejme, v prípade obáv sa treba poradiť s lekárom, či vývin prebieha ako má. Ak áno, môžete dieťa stimulovať, ale nikdy ho nenúťte robiť veci nasilu. Niektoré mamičky odporúčajú Vojtovu metódu.

Psychomotorický vývoj dieťaťa skúsenosti Modrykonik

Psychomotorický vývoj dieťaťa diskusia Modrykonik
Zdroj: Modrykonik.sk

Najčastejšie otázky – FAQ

Psychomotorický vývoj dieťaťa nemožno škatuľkovať. Áno, tabuľka je veľmi nápomocná, avšak nemusí byť vždy smerodajná. Niektoré deti sú lenivejšie, niektoré sú v jednom úkone pozadu a v inom napred, jednoducho sa líši ich fyzická a psychická pripravenosť. V článku sme vám prezradili, ako by sa malo dieťa vyvíjať po jednotlivých mesiacoch, pokiaľ však váš drobec dramaticky nezaostáva a objavuje svet po svojom, nič sa nedeje, ak všeobecným odporúčaniam nezodpovedá. Budeme radi, ak sa v komentároch podelíte o vývoj svojich drobcov a skúsenosti s jednotlivými fázami vývoja.

Z polohy na chrbte sa na bok dokáže pretočiť už koncom 3. mesiaca. Na bruško sa dieťa dokáže pretočiť vo veku 5 – 7 mesiacov. Ako prvé sa naučí pretáčať z chrbta na brucho, naopak (pretáčanie z bruška na chrbátik) je pohyb trochu zložitejší, preto k nemu dochádza neskôr.

Prvýkrát k tomu dochádza v 7. mesiaci. Ešte stále však nie je plne vyvinuté chrbtové svalstvo a dieťa sedí v predklone a opiera sa o ruky.

V prípade pochybností je najvhodnejšie poradiť sa s pediatrom. Niektoré detí sú lenivejšie a vývoj sa môže zdať oneskorený, niektoré môžu mať problémy s brušným či chrbtovým svalstvom. Tabuľka psychomotorického vývoja je dobrá pomôcka, avšak každé dieťa je individuálne, preto nemusí popisu zodpovedať.

Prvé vzpriamenie, teda symetrické držanie tela, vzopretie sa na rukách bez toho, aby používalo dieťa lakte, vzpriamenie chrbtica a zodvihnutie hlavy, sa objavuje v 3. mesiaci. K druhému vzpriameniu, pri ktorom sa dieťa udrží sa na vystretých rukách s oporou na dlaniach a stehnách, dochádza v 6 mesiacoch.


Pridať komentár

 

Ďalšie články z kategórie Deti

Vaše hodnotenie:
(89.6%)