Dyslexia

Čo je dyslexia a ako vzniká – prejavy v poruche čítania

V krajinách Európy sa dyslexia týka približne 8 % ľudí, pričom podľa Európskej asociácie má problémy s dyslexiou v skutočnosti až 20 % európskej populácie. Mnoho z nich ju len nemá oficiálne diagnostikovanú. Mnoho rodičov sa slova dyslexia v súvislosti s ich dieťaťom zľakne. Táto biologicky podmienená porucha sa prejavuje tým, že dieťa si nedokáže priradiť písmená k ich zvukovej podobe, písmeno teda pozná, no nedokáže identifikovať, ktoré to je. Výsledkom je neporozumenie textu a poruchy čítania. Vzhľadom na to, že dyslexia má významný vplyv na učenie a celkový akademický rozvoj dieťaťa, dôležitá je včasná diagnostika a zvolenie správneho pedagogického prístupu. Čo predstavuje čítanie pre dyslektikov? Ako riešiť poruchy čítania? Ako vzniká dyslexia?

Publikované: 25.05.2023
Aktualizované: 25.05.2023
Obsah článku:

Rodičia prichádzajú do kontaktu s pojmom dyslexia najčastejšie v predškolskom veku alebo v období, keď ich dieťa nastupuje na základnú školu. Existujú tri typy rodičov, takí, ktorí príznaky dyslexie ignorujú, takí, ktorí prítomnosť dyslexie vnímajú, no nechápu samotné prekážky, no a potom takí, ktorí rozumejú dyslexii a dokážu objektívne vnímať prekážky, ktoré pre dieťa predstavuje. Ako rozpoznať prejavy dyslexie? Prejavuje sa dyslexia v dospelosti?

Čo je dyslexia?

Dyslexia má v našich podmienkach štatút poruchy učenia, oproti krajinám ako USA, Švédsko alebo Veľká Británia, kde je dyslexia chápaná ako hendikep a je oficiálne kategorizovaná ako postihnutie. V takýchto podmienkach je omnoho väčší priestor na to, aby bola deťom/ľudom postihnutých dyslexiou poskytovaná všestrannejšia pomoc – podobne ako ľuďom s mentálnym alebo telesným postihnutím.

Samotná dyslexia predstavuje zhoršenú schopnosť osvojovať si zručnosť čítania. Ide o problém v dekódovaní písmen a ich zvukovou podobou (nevzniká asociácia). S tým súvisia takisto sprievodné poruchy čítania, nezrozumiteľnosť čítaného textu a z hľadiska ďalšieho osobnostného i akademického vývoja je problémom neschopnosť pochopiť čítaný text. V markantnej či menej významnej miere tak môže dyslexia prispievať k sťažovaniu ďalšieho učenia. Aj preto môže dôjsť k spoločnému výskytu dyslexie, dysgrafie (porucha písania), dystografie (porucha chápania pravidiel pravopisu) alebo dyskalkúlie (porucha počítania).

Dyslexiu chápeme predovšetkým ako vývinovú poruchu čítania a s tým súvisia aj ďalšie prejavy, ktoré sa v dôsledku dyslexie môžu objaviť. Problematické čítanie totiž predstavuje problém pri širokej škále školských predmetov. Včasnou diagnostikou, ideálne do 3. ročníka základnej školy a využívaním vhodných pedagogických metód sa docieli, že u množstva detí sa podarí závažné komplikácie s čítaním a chápaním textu odstrániť, pretože si osvoja vhodné stratégie vzdelávania.

Čo je dyslexia?

Ako vzniká dyslexia u detí – vplyv genetiky

To, ako vzniká dyslexia u detí, je relatívne komplikovaný proces, pretože ide často o kombináciu rôznych faktorov, primárne je však podmienená genetickým základom. Skúmaním tejto poruchy – hendikepu sa neustále zaoberajú výskumníci a realizujú sa rôzne štúdie. Doterajšie zistenia poukazujú na to, že ide o rozdiely v častiach mozgu, ktoré majú na svedomí rozpoznávanie jazykových procesov. Tie časti mozgu, ktoré sa u ľudí bežne zapájajú počas čítania a sú aktívne u dyslektikov, nefungujú správne.

Táto vývinová porucha učenia je vo viacerých krajinách kategorizovaná ako postihnutie práve preto, že má na ňu jedinec genetické predispozície. Dôkazom má byť, že ak v detstve dyslexiou trpeli rodičia alebo aspoň jeden z nich, pravdepodobnosť na výskyt dyslexie u dieťaťa je vyššia. Zároveň sa dyslexia omnoho častejšie vyskytuje u chlapcov ako u dievčat, čo takisto môže poukazovať na genetickú príčinu. Dyslexia nemá žiadny priamy súvis s inteligenčnou úrovňou jedinca. V rámci diagnostiky je nutné stanoviť, že poruchy čítania nevznikajú v dôsledku nedostatočného intelektu u dieťaťa. V niektorých prípadoch sa tiež hovorí o lenivosti dieťaťa, čo si však netreba zamieňať s poruchou učenia. Predmetom skúmania je výskyt dyslexie v spojitosti s poruchami pozornostidysgrafioudyskalkúlioudystografiou či hyperaktivitou dieťaťa. Dyslexia nie je len fenomén u detí, ale pretrváva tiež ďalej v dospelosti.

Typy dyslexie

Napriek tomu, že sa predpokladá, že za vznikom dyslexie stoja primárne genetické faktory, možno túto poruchu rozdeliť na dva hlavne typy – vývojovú dyslexiu (dedičnosť) alebo získanú dyslexiu.

  • Vývojová dyslexia – je pre ňu charakteristická práve dedičnosť, poruchy neurologického charakteru alebo následky poškodenia pri pôrode.
  • Získaná dyslexia – môže nastať po ťažkom úraze, krvácaní do mozgu, mŕtvici alebo ťažkej traume. Môže tak byť získaná počas života.

Ako vzniká dyslexia u detí

Diagnostika a prejavy dyslexie

Skorá diagnostika je podobne ako pri iných poruchách či ochoreniach veľmi dôležitá. Čím skôr sa podarí poruchu čítania odhaliť, tým je väčšia šanca, že sa zvolia vhodné postupy (metódy) a dieťa nebude mať v ďalšom vývoji také citeľné komplikácie. Príznaky dyslexie je možné pozorovať už v predškolskom veku. Samozrejme, rodič nemusí nutne takéto príznaky prisudzovať tomu, že by dieťa malo mať v škole problémy s čítaním a ďalším vzdelávaním.

Ešte pred nástupom do školy môžu byť príznakmi dyslexie, napríklad problémy s rozširovaním slovnej zásoby, oneskorenie vo vývoji reči, zamieňanie si významu slov, problém so zapamätaním si poradia čísel, farieb alebo písmen. Samozrejme, každé dieťa je individuálne a nie vždy tieto príznaky musia znamenať, že dieťa bude trpieť dyslexiou alebo inými poruchami. Ak však ide o kombináciou viacerých faktorov, nie je na škodu poradiť sa s odborníkom – pediatrom, logopédom či detským psychológom.

Najčastejšie dochádza k diagnostike počas prvých ročníkov na základnej škole, keď zohráva dôležitú úlohu aj samotný pedagóg. Ten v škole vidí, ako dieťa pracuje, ako sa vyvíja a zbavuje prípadných nedostatkov počas adaptácie na vzdelávací proces. Dôležitá je preto spolupráca a komunikácia rodičov a pedagógov, aby sa predišlo ďalším ťažkostiam a odhalili sa prípadné poruchy. Platí, že každý prípad je špecifický. Všeobecne je vhodné, ak sa dyslexiu podarí diagnostikovať do tretieho ročníka základnej školy. Na tento účel sa využíva test na dyslexiou, ktorý obsahuje špeciálne úlohy, test čitateľskej a jazykovej gramotnosti a v niektorých prípadoch dieťa podstupuje aj špeciálne testy u psychológa. Pri včasnej diagnostike vzniká priestor na nastavenie vhodnej terapie.

Typickými prejavmi, ktoré súvisia s dyslexiou sú značné problémy pri hláskovaní, rozpoznávaní písmen, výrazne horšia čitateľská gramotnosť oproti rovesníkom, dieťa si nepamätá postupnosť písmen v slove a nepozná význam slov, ťažko skladá vety, vypracovávanie úloh si u žiaka vyžaduje dlhší čas, dieťa sa vyhýba odpovediam, nechce čítať a objavujú sa časom aj problémy s pravopisom. Problémy s dyslexiou a chápaním významu sa môžu kombinovať s inými poruchami učenia.

Diagnostika dyslexie

Porucha čítania – dyslexia a jej liečba

V prvom rade je dôležité, aby v prípade diagnostikovania dyslexie nedošlo zo strany rodičov k panike. To, že dieťa je dyslektikom ešte neznamená, že musí byť horšie ako ostatné. Poruchy učenia je možné zmierniť a v niektorých prípadoch až do takej miery, že rozdiely medzi dieťaťom s dyslexiou a zdravými rovesníkmi sa úplne vytratia. Ak sa dyslexia u vášho dieťaťa potvrdí, je vhodné poradiť sa s pedagógom a vyhľadať odbornú pomoc – špeciálny pedagóg, psychológ, logopéd a profesionálne špeciálno-pedagogické centrá dieťa riadne otestujú a vďaka tomu bude možné nastaviť vhodnú liečbu a stanoviť optimálne učebné stratégie.

Posudok pri diagnostike by mal tiež zahŕňať vyšetrenia od ušného a očného lekára, aby sa vylúčili prípadné poruchy sluchu alebo zraku. Dôležitá je komunikácia s pedagógom a odborníkmi. Rodič sám musí vedieť opísať, ako prebieha domáca výučba. Úzka komunikácia s učiteľom zasa umožňuje prispôsobiť nároky, ktoré sú na takéhoto žiaka kladené. Deti motivujte a podporujte, rozhodne ich neporovnávajte s ostatnými a nedávajte im pocítiť, že sú horšie. Aj v prípade, že snaha vyvrcholí zlými známkami.

Samotná liečba dyslexie nemá jednotný postup. Viacero odborníkov využíva rôzne výchovné a učebné stratégie. Je dôležité rozumieť tomu, že dedičnej dyslexie sa nedá úplne zbaviť. Ide o stav mozgu, no ak sa podarí prísť na princípy, na základe, ktorých žiak dokáže pracovať, vzdelávať sa a stanovia sa vhodné stratégie, dajú sa príznaky dyslexie výrazne zmierniť a niekedy až eliminovať. Napriek tomu, že v niektorých krajinách je dyslexia chápaná ako postihnutie, práve v týchto krajinách sú omnoho rozvinutejšie podporné programy, ktoré zabezpečujú optimálne podmienky pre rozvoj detí s takouto poruchou učenia. Dieťa s dyslexiou dokáže byť rovnako úspešné ako iné deti.

Porucha čítania

Prevencia dyslexie a rady pre rodičov

Napriek tomu, že dyslexiu väčšinou možno diagnostikovať, teda odhaliť až v okamihu, keď sa objavia viaceré sprievodné príznaky, je možné na ich zmiernenie aplikovať určité postupy, ktoré môžu mať pozitívny efekt.

Najlepšie je začať s dieťaťom precvičovať jazykové a čitateľské zručnosti čo najskôr. Ideálne je kombinovať učenie písmen a rozvoj reči, aby si dieťa osvojovalo aj zvukovú podobu písmen – slov. Je vhodné, ak dieťaťu čítate nahlas, a to pokojne ešte v období, keď významom slov nerozumie. Účinná je metóda priraďovania písmena k obrázkom, na ktorom sa nachádza samotné písmeno. Dieťa si tak písmeno vizualizuje a vzniká asociácia.

Rodičia nesmú zabúdať na pozitívnu motiváciu detí, pochvala a uznanie aj pri menšom pokroku sú veľmi povzbudzujúce a dieťa motivujú k pokroku. V neposlednom rade je v začiatkoch školskej dochádzky dôležitá komunikácia a spolupráca rodiča so školou, resp. s pedagógom. Pravidelné precvičovanie čitateľských zručností je alfou a omegou, budujte u dieťa pozitívny vzťah k čítaniu.

Je dobré, ak sa spojíte so skupinou rodičov, ktorých deti trpia dyslexiou alebo inými poruchami učenia. Takýchto rodičov nájdete v uzatvorených skupinách na sociálnych sieťach. Ak máte možnosť poradiť sa s rodičmi, ktorí riešili/riešia podobný problém, nie je zárukou, že všetko, čo poradia, bude možné využiť aj vo vašom prípade, no praktické skúsenosti môžu byť často veľmi nápomocné.

Dyslexia a poruchy čítania – skúsenosti

S výskytom dyslexie u detí sa stretáva čoraz viac rodičov. Mnohí rodičia tiež potvrdzujú, že dyslexia je celoživotným problémom a nedostatky v čítanom prejave sa ukazujú aj naďalej v dospelosti, keď napríklad čítanie trvá dlhšie. Jedinou účinnou metódou je pravidelné precvičovanie a trpezlivosť. Občasné zlé známky by nemali byť dôvodom na demotiváciu. Viacero diskutujúcich tiež uvádza, že dyslexia bola ich deťom diagnostikovaná v kombinácii s inými poruchami učenia, napr. dysgrafia alebo hyperaktivita. V neposlednom rade diskusie poukazujú na fakt, že hoci je to v určitých fázach s deťmi náročné a dyslexia ich akademický vývoj komplikuje, vhodnými metódami z ich detí vyrástli ľudia s úspešnou kariérou.

Dyslexia a poruchy čítania – skúsenosti
Zdroj: Modrykonik.sk

Najčastejšie otázky – FAQ

Viete, čo dyslexia u dieťaťa znamená? Je možné dyslexiu liečiť a aké sú jej príznaky? Pretrváva dyslexia v dospelosti? Na všetko toto nájdete odpoveď v našom článku. Ak máte ako rodič skúsenosť s dyslexiou u vášho dieťaťa, budeme veľmi radi, ak sa o vlastné skúsenosti podelíte – o rady, tipy a odporúčania. V mnohých prípadoch môžete pomôcť ostatným rodičom. Stačí, ak sa zapojíte do diskusie pod článkom.

Ide o vývinovú poruchu čítania, ktorá súvisí s komplikáciami v oblasti osvojiť si schopnosť čítania. Dyslektik nedokáže vnímať asociáciu medzi písmenom a jeho zvukovou podobou, a to napriek tomu, že písmená pozná. V dôsledku toho dyslexia – porucha čítania spôsobuje, že dyslektik nedokáže chápať čítanému textu. To vedie k ďalším komplikáciám pri následnom vzdelávaní.

Dyslexia je vývinová porucha čítania, zatiaľ čo dysgrafia je porucha písania, pri ktorej dieťa nevie interpretovať v písanej podobe písmená, čísla, zamieňa si ich a nerozlišuje. Je viacero prípadov, keď sa tieto dve poruchy vyskytujú spoločne, no ich symptómy sú odlišné.

Áno, dyslexia je vo veľkom množstve výskumov vnímaná ako dedičný stav v mozgu. Práve preto je v niektorých krajinách kategorizovaná ako postihnutie a nielen ako porucha čítania – učenia. Dedičnosť sa viac vyskytuje u chlapcov než u dievčat. Existuje však takisto získaná – nadobudnutá dyslexia.

Vznik dyslexie je primárne podmienený genetickým – dedičným základom. Môže však ísť o kombináciu dedičnosti a neurovývojových porúch. Štúdie poukazujú na to, že u dyslektikov časti mozgu, ktoré sú zodpovedné za rozpoznávanie a realizáciu jazykových procesov nefungujú optimálne. Tento stav môže byť aj nadobudnutý – získaný, a to v dôsledku poškodenia mozgu, rozvoja demencie alebo iného neurologického poškodenia mozgu.


Komentáre
Paulína 06.Jul.2023
Z mojej skúsenosti, u nás to bolo trocha špecifické, ale u nášho syna sa naplno dyslexia objavila vlastne až v škole. Okolo 3 až 4 rokov vedel krásne rozprávať, čítali sme si spolu krátke riekanky, vedel rozpoznávať písmenká, čísla, všetko ok. A naplno to prepuklo až v škole počas čítania. Doma vedel prečítať slovo krásne ľubozvučne aj keď mu to trvalo dlhšie, ale dokázal to, ale dať vetu dokopy? Nie a nie, prečítal dve slová za sebou a potom sa sekol, zase dve slová a zasa seknutý. Našťastie sa to zlepšilo vďaka logopedičke a pravidelnému čítaniu.

Odpovedať

Pridať komentár

 

Ďalšie články z kategórie Deti

Vaše hodnotenie:
(89.4%)