Spánok detí podľa veku

Spánok detí podľa veku – tabuľka. Koľko spánku potrebujú bábätká?

O tom, aký je spánok pre rast a vývoj detí dôležitý, sa dočítate v každej knihe či internetovom článku. A tak je to správne. Na čo však netreba zabúdať je, že potreba spánku u novorodenca, dojčaťa, batoľaťa – dieťaťa sa s pribúdajúcim vekom mení. Naprieč spektrom dospelých sa nájde veľmi rozsiahla diverzita. Zatiaľ čo jeden povie, že po 5 hodinách je čerstvý, inému nestačí ani výdatných 9 hodín spánku. Nedostatočný spánok u dospelých je z dlhodobého hľadiska rizikom a u detí to platí stonásobne. Dostatočne dlhý a kvalitný spánok v optimálnych podmienkach ovplyvňuje vývoj dieťaťa, jeho správanie, schopnosť vnímať či učiť sa. Každá mamička dúfa, že so spánkom u jej dieťatka nebude problém. Človek mieni, život mení. Ak vás zaujíma, koľko spí novorodenec, ako dlho by mali deti spať a prečo je dĺžka spánku podľa veku dôležitá, prečítajte si náš článok.

Publikované: 20.10.2023
Aktualizované: 14.12.2023
Obsah článku:

Spánok u detí nie je možné ničím nahradiť. To isté platí aj pre dospelých, káva, čaj, energetické nápoje či iné stimulanty, nič z toho nedokáže organizmus oklamať natoľko, aby spánok nahradili. Čím „menší človek“, tým viac spánku by si mal dopriať. Deti teda logicky potrebujú spánku viac. Národná nadácia pre spánok (The National Sleep Foundation) pred niekoľkými rokmi vypracovala štúdiu, v ktorej uvádza, koľko orientačne by mal človek podľa veku optimálne stráviť spaním počas noci/dňa. Novorodenec si vyžaduje viac hodín spánku ako 3-ročné dieťa a potreba spánku sa u detí od narodenia neustále mení. Opomínať netreba fakt, že dĺžka spánku u bábätiek je individuálna. Sú však určité mantinely, ktoré už stanovujú hranicu, koľko spánku s ohľadom na vek dieťaťa je už neúmerne málo. Nezabúdajte, spánok je základná biologická potreba každého človeka. Ako dlho by mali deti spať?

Získajte produkty na recenzovanie zadarmo. Stačí splniť tieto podmienky.

Spánok detí podľa veku a jeho kvalita

Každý človek má svoje stabilné biologické potreby, ktoré sú pre správne fungovanie organizmu nevyhnutné. Spánok je jednou z týchto potrieb, podobných smädu a potrebe prijímať tekutiny či hladu, ktorý ukojíme kvalitným jedlom. Aby bolo dieťa spokojné, zdravé a schopné počas dňa fungovať v optimálnom režime, kvalitný spánok je alfou a omegou toho, že v bdelom stave bude dieťa dostatočne aktívne a ospalosť sa dostaví v správnom čase. Sám osebe je spánok zdrojom energie.

Spánkové návyky úzko súvisia s cirkadiálnym rytmom a bez kvalitného spánku si dieťa v akomkoľvek veku nedokáže svoj biologický rytmus vytvoriť. Ako sme už spomínali, s pribúdajúcimi mesiacmi a rokmi sa u detí požiadavky na dĺžku spánku menia, no s tým súvisí aj kvalita spánku. Tá je založená na nepretržitom a nerušenom spánkovom cykle. Pochopiteľne, nemožno očakávať, že 2-mesačné bábätko bude spať nerušene celú noc. Budenie sa za účelom kŕmenia, pocitu mokra alebo z dôvodu zmeny polohy je u detí úplne bežné. Za budenie detí v noci a prerušovaný spánok môže koniec-koncov aj spánková regresia alebo rastový špurt. To sú javy, ktoré súvisia so zmenami vo vývine a môžu mať za následok prirodzené zhoršenie spánku. Ide o dočasné stavy, ktoré by nemali mať na svedomí chronické zhoršenie spánku.

Dôslednosť pri vytváraní spánkových návykov by však nikdy nemala chýbať, pretože dieťa si ich nevytvorí samo. Snažte sa pred každým spánkom dodržiavať určitý rituál, ktorý pomôže u dieťaťa časom vytvárať väzbu s tým, že ak teraz nasleduje kúpanie, potom bude nasledovať kŕmenie a spánok. Spánkový vzorec tak treba dodržiavať, aby sa predišlo vytvoreniu nevhodných návykov. Samozrejme, rodičia musia počítať aj s obdobiami, keď spánku bude menej, dieťa bude nervózne, podráždené, odmietavé, čo bude spôsobovať problémy so spánkom a následne bude narúšať jeho čas bdenia – aktivitu, sústredenosť, vyrovnanosť, schopnosť učiť sa a podobne. Optimálny spánkový režim dieťaťu zabezpečí ideálny stav bdelosti.

Spánok detí podľa veku a jeho kvalita

Dôsledky nekvalitného spánku u detí

Dospelý človek na svojom tele a mysli dokáže deficit kvalitného spánku cítiť i pozorovať. Zatiaľ čo dospelý človek pár dní bez ideálneho spánkového režimu dokáže zniesť, deti nedostatok kvalitného spánku vnímajú omnoho citlivejšie. Zároveň často neplatí ani praktika, že ak sa dieťa dobre nevyspalo v noci, dospí to cez deň a podobne. Týmto spôsobom dieťaťu narúšate denný spánok (ak ho ešte praktizuje), rozlaďuje sa jeho cirkadiálny rytmus a kumulovanie nesprávnych spánkových návykov vedie k negatívnym dôsledkom. Aké negatívne dopady môže mať nedostatok spánku na deti?

  • Únava a vyčerpanosť,
  • nervozita, podráždenie, agresivitam
  • plačlivosť a náladovosť – neschopnosť ovládať svoje emócie,
  • negatívny vplyv na kognitívny vývoj – neschopnosť sústrediť sa, učiť sa, zhoršená pamäť,
  • zhoršená koordinácia pohybov a vizuálne vnímanie – nepozornosť, častejšie pády a zhoršená vnímavosť aj v známom prostredí,
  • negatívny vplyv na imunitu a zdravie (chronické spánkové problémy).

Spánok u detí výdatne napomáha k správnemu vývinu a fungovaniu mozgu. V skorej fáze vývoja bábätiek je spánok o to dôležitejší. Vplýva na psychické i fyzické zdravie dieťaťa a vďaka dostatočne kvalitnému a dlhému spánku je čulé, aktívne, vnímavé, vyrovnané a koncentrované. Mozog je aj počas spánku neustále aktívny. „Spánková aktivita“ mozgu počas riadneho spánku však má pre mozog primárne regeneračný charakter – utrieďujú sa myšlienky, znižuje sa hladina kortizolu (stresu), zvyšuje sa mozgová kapacita a zmysly sú vďaka tomu omnoho senzitívnejšie.

Spánok detí – tabuľka

Uvedené optimálne intervaly spánku v tejto tabuľke vychádzajú zo štúdie The National Sleep Foundation. Samozrejme, tabuľka má primárne orientačný charakter, no vychádza z praktických skúseností. Nie je možné, aby každé dieťa spĺňalo tabuľkové hodnoty. Spánkové cykly sa u jednotlivých detí môžu odlišovať, čo však nemusí značiť problém v prípade, že dieťa prosperuje a rodičia nemajú pre jeho spánkové návyky problém. Pri bábätkách, batoľatách či malých deťoch je dôležité taktiež vnímať to, že celkový objem spánku sa skladá z denného a nočného spánku, pričom v súčte 24 hodín by mal byť splnený optimálny interval pre spánok v danom veku. Mnohí rodičia sa často znepokojujú tým, či má ich dieťa dostatok spánku.

Spánok detí tabuľka

Ideálnu dĺžku spánku pre daný vek dieťaťa nájdete v tabuľke vyššie. Opäť je dôležité zdôrazniť, že samotné časové údaje majú odporúčací charakter. Potreba spánku od novorodenca až do veku 6 rokov sa výraznejšie mení. Denný spánok udáva priemernú hodnotu, koľko by dieťa malo spať počas dňa. Taktiež v tabuľke nájdete informáciu o tom, koľko denných spánkov by malo túto odporúčanú normu naplniť. V prípade nočného spánku ide o priemernú hodnotu, koľko by malo dieťa prespať počas noci. Celková hodnota (spánok spolu) udáva priemernú dobu spánku v súčte denného i nočného spánku. Teda celkový čas, koľko by malo dieťa prespať za 24 hodín.

Koľko spánku potrebujú bábätká?

Odpoveď nájdete v tabuľke vyššie. Rodičia však musia rátať s tým, že tabuľkové dieťa je len máloktoré. Týka sa to nielen spánku, ale aj celkového psychomotorického vývoja. Dĺžku spánku zároveň ovplyvňuje spánkový rytmus bábätka, podmienky, prostredie a podobne. Niektorí rodičia bojujú s tým, že ich dieťa nechce spávať, iní so spánkom ich ratolestí nemajú problém. Každopádne, to, ako dlho by mali deti spať, je dôležité aspoň orientačne vedieť, pretože nedostatok spánku vedie k negatívnym javom v správaní i vývoji dieťaťa.

Novorodenci sú typickým príkladom toho, aký je spánok pre dieťa dôležitý. Ich potreba spánku je veľmi vysoká, pretože organizmus novorodenca si zvyká na úplne nový svet a režim. Aj v brušku malo dieťatko fázy bdelosti a fázy spánku, ktoré jednoznačne prevažovali. Mesačné bábätko sa zoznamuje s prostredím a ešte si len zvyká na spánkové rituály, ktoré sú spojené s dňom a nocou.

Zhruba okolo 3. – 4. mesiaca možno hovoriť o dennom a nočnom spánku dojčaťa. Ideálne totiž dochádza k zmenám v dennom a nočnom spánku, pričom objem spánku u takéhoto malého bábätka ostáva výdatný. V tomto období sa môže objaviť spánková regresia, ktorá môže narúšať nočný spánok dieťaťa, čo spôsobí časté budenie bábätka v noci.

V 6 mesiacoch sa už zvyšuje doba nočného spánku a znižuje potreba denného spánku. Predlžuje sa doba bdelosti, keď je dieťatko aktívne. Okolo 1 roka sa už frekvencia denných spánkov znižuje na 1 až 2, pričom tvorí výrazne menšiu časť z celkovej doby spánku. Dieťa sa viac socializuje, no najviac sa fixuje na matku. Spánok môže ovplyvňovať v tomto veku separačná úzkosť, čo je strach z odlúčenia. Dieťa sa tak často budí, pričom dôvodom je len potreba po fyzickom kontakte. Budenie bábätka v noci môže zapríčiňovať aj rastúci chrup, bolestivé ďasná, ale napríklad aj ochorenia.

Od 13. až po 18. mesiac sa už trvanie denného spánku skracuje a mnohým deťom stačí aj 1 spánok v trvaní 1 až 2 hodín. Do 2. roku už dieťa má spánkový režim, rutina, ktorá je viazaná na asociácie súvisiace s časom na spánok. Večerné rituály pred spaním sú veľmi dôležité, pretože práve v tomto veku sa často stáva, že deti nechcú chodiť spávať. Sú totiž veľmi aktívne a energické, chcú všetko skúmať, objavovať a byť všadeprítomné. Ďalej sa už potreba nočného spánku začína skracovať. V 3 až 5 rokoch postačuje jeden poobedný spánok a v noci dieťa prespí v priemere 8 až 12 hodín. Spánok môžu narúšať detské fantázie, strach z tmy alebo strašidiel. Nezabudnite pred spaním prečítať rozprávku a vyhnať príšery z pod postele von oknom.

Koľko spánku potrebujú bábätká?

Poobedný spánok u detí

Poobedný spánok je pre malé deti typický. Tento spánkový rituál pretrváva zvyčajne u detí až do obdobia navštevovania škôlky. Mnohé deti však začnú poobedný spánok vynechávať práve medzi 3. až 5. rokom. Všetko súvisí predovšetkým s tým, koľko spánku dané dieťa potrebuje a aký má rytmus spánku. V tomto období je štandardom spánok detí v materskej škole. Ide o obdobu poobedného spánku, ktorého trvanie a potreba sa vo vývoji dieťaťa výrazne mení. V období navštevovania predškolského zariadenia (materskej škoky), teda vo veku 3 až 5 rokov trvá poobedný spánok 1 až 2 hodiny. Spánok v noci môže trvať 9 až 12 hodín. Poobedný spánok je dôležitý z hľadiska potrieb dieťaťa. Ak sa dieťa poobede prejavuje únavou – trie si oči, zíva, je podráždené či náladové, poobedný spánok potrebuje.

Niekedy, ak dieťa s poobedným spánkom v tomto veku bojuje, je lepšie zvoliť pre dieťa realizáciu nejakej oddychovej aktivity. Počúvanie rozprávky, čítanie z knižky a podobne. Svojím spôsobom môže takáto aktivita fungovať ako uspávanka. Pokiaľ dieťa poobedný spánok vynechá, skúste ho uložiť do postele o niečo skôr. Zvlášť ak si všímate, že sa uňho prejavujú znaky únavy.

Spánok detí – skúsenosti

Mamičky v diskusiách často riešia situácie ohľadom dostatku spánku dieťaťa, času uspávania alebo ich trápi časté budenie detí v noci, prípadne nepokojný spánok bábätka. Niektoré mamičky striktne radia, aby už ročné dieťa nespávalo dvakrát denne. Ženy tiež zdôrazňujú, že každé dieťa je iné. Jedna z diskutujúcich uvádza, že jej ročné dieťa spáva do 7.00, no skôr ako o 21.00 nezaspí. Iné mamičky sa zasa snažia dodržiavať „večerníčka“ a dieťa po kŕmení ukladajú o 19.00. Dôležité sú podľa diskutujúcich aj podmienky na spánok a dojča by malo mať na zaspávanie úplnú tmu a nie príliš vysokú teplotu v miestnosti.

Niektoré mamičky sa pre zmenu príliš zaoberajú tabuľkami. Hoci v prípade polročného dieťaťa sú štandardom 2 až 3 denné spánky, ktoré môžu trvať hodinu, rovnako tak môžu trvať aj 30 minút a nemusí to byť problém. V niektorých prípadoch sa interval denných spánkov predĺži až časom. Takisto prispievateľky do fóra riešia dĺžku nočného spánku a častejšie budenie. Ženy radia, že budenie môže ovplyvňovať viacero faktorov – rast zubov, spánková regresia, separačná úzkosť či hlad. Je normálne, že v niektorých obdobiach sa u dieťaťa objavia krátkodobejšie spánkové problémy. V prípade chronických problémov so spánkom navštívte pediatra.

Spánok detí podľa veku skúsenosti Modrykonik

Spánok detí podľa veku skúsenosti Modrykonik

Spánok detí podľa veku diskusia Modrykonik
Zdroj: Modrykonik.sk

Najčastejšie otázky – FAQ

Znepokojuje vás, že vaše dieťa spí príliš málo? Máte pocit, že vaše dieťa má nepokojný spánok alebo chcete zvýšiť kvalitu spánku vášho dieťaťa? Potreba spánku sa u detí postupne mení a s pribúdajúcim vekom sa táto potreba skracuje. Nároky na spánok sú často veľmi individuálne a ovplyvňuje ich viacero faktorov. V prípade bábätiek je odporúčaná doba spánku veľmi dôležitá. Koniec koncov, zdravý spánok je pre správny vývoj detí nevyhnutný. Máte problém s tým, že vaše dieťa spí príliš málo? Aké sú vaše skúsenosti so spánkom u vašich detí. Vaše praktické poznatky môžu byť pre ostatné mamičky veľmi prínosné. Zapojte sa do diskusie a podeľte sa o svoje skúsenosti s ostatnými mamičkami, ktoré hľadajú cenné rady a informácie.

Ročné dieťa by malo spať približne 11 až 15 hodín denne, vrátane nočného spánku a spánku počas dňa. Toto množstvo spánku sa môže líšiť od dieťaťa k dieťaťu, ale je dôležité sledovať, či je bábätko počas stavu bdenia odpočinuté, aktívne a dobre naladené. Spánkové potreby sa s vekom menia, takže je dôležité prispôsobovať rutinu dieťaťa jeho veku a individuálnym potrebám.

Spánok s deťmi v posteli rodičov alebo na detskej posteli môže byť krátkodobo spôsobom, ako uľahčiť nočné kŕmenie v prípade dojčaťa alebo upokojiť úzkosť dieťaťa z dôvodu zvykania si na detskú posteľ, strachu zo samoty a podobne. Avšak dlhodobé spoločné spanie môže mať negatívny vplyv na spánkové návyky dieťaťa. Rozhodnutie o spánku s deťmi v posteli rodičov by malo byť starostlivo zvažované s ohľadom na požiadavky dieťaťa. Niekedy ide len o rozmar detí, inokedy dieťa vyhľadáva blízkosť rodičov. Rozhodne však neplatí mýtus, že ak aj staršie dieťa správa s rodičmi, bude príliš naviazané alebo rozmaznané. Niekedy je samostatné spanie dieťaťa vecou povahy a je potrebné tento prechod čo najviac uľahčiť. A to aj občasným spaním s dieťaťom.

Ideálne je mať stanovený pravidelný čas, keď deti budú chodiť spať. To im pomáha vytvoriť si stabilnú spánkovú rutinu. Presný čas sa môže meniť s pribúdajúcim vekom, ale dôležité je, aby sa dodržiavala konzistentná hodina zaspávania a uspávaniu či ukladaniu do postele predchádzal pravidelný rituál, napr. kúpanie.

Dôležité je pozorovanie dieťaťa. Všímajte si, ako sa správa po nočnom či dennom spánku. Ak pozorujete známky únavy, je vhodnejšie dieťaťu dopriať viacero denných spánkov alebo skúsiť dieťa uložiť do postele skôr, aby malo vhodne nastavený biorytmus. Ak je dieťa počas dňa napriek výdatnému nočnému spánku plačlivé, náladové či nervózne, únava ja často hlavným dôvodom takéhoto správania.


Pridať komentár

 

Ďalšie články z kategórie Deti

Vaše hodnotenie:
(89.4%)