Ako naučiť dieťa R

Ako naučiť dieťa R. Logopedické básničky, cvičenia, pomôcky + video

Niektoré deti majú to šťastie, že hláska „R“ v ich výslovnosti nepredstavuje žiadny problém. Na opačnej strane sa u čoraz viac detí možno stretnúť s problémovou výslovnosťou tejto hlásky. Potvrdzuje to i prax logopédov. R patrí v slovenskom jazyku k najťažším hláskam na vyslovenie. Hláska R je špecifická práve tým, že u detí sa vo výslovnosti objavuje relatívne neskoro alebo najneskôr spomedzi hlások. Ak je pre vaše dieťa táto hláska problematická, existujú logopedické cvičenia na R alebo dokonca logopedické básničky. Kedy má dieťa vedieť povedať R? Aké rečové cvičenia na R pomáhajú najviac?

Publikované: 17.05.2023
Aktualizované: 27.11.2023
Obsah článku:

Aj v tomto prípade platí, že deti sú individuality a rozdiely vo vývoji reči sú úplne normálne a prirodzené. Veď aj prvé slová sa od bábätka očakávajú medzi 9. až 12. mesiacom, no nie je pravidlom, že nemôžu prísť skôr alebo neskôr. Všeobecne platí, že dieťaťu vo veku 3 rokov by malo byť rozumieť väčšinu toho, čo hovorí. Samozrejme, je prirodzené, ak sa objavujú v reči nedostatky, zlé časovanie, nesprávny slovosled, nevhodné pády a reč nie je úplne čistá. Hlásky a ich zvučnosť pribúdajú postupne s rozvíjajúcou sa slovnou zásobou. Rečové chyby však nie sú výnimkou a nie vždy je vhodné zhovievavo čakať, že dieťa z toho vyrastie len tak. V prípade, že ste už vyskúšali doma nejaké cvičenia, ktoré by dieťaťu napríklad s výslovnosťou hlásky R mali pomôcť, no nestalo sa, rozhodne sa netreba obávať návštevy logopéda.

Správna výslovnosť hlásky R

Možno aj vás zaujíma, prečo je vo vývoji ľudskej reči práve hláska R na výslovnosť takou problematickou. Väčšinu hlások, ako n, m, t, k, p, h, f, v, g, b, j, ch či d, deti zvládajú vo veku 3 až 4 rokov, postupne sa ďalej pridávajú aj mäkké, tvrdé hlásky a sykavky c, č, s, š, z, ž, dž. Najproblematickejšie sú však hlásky L a R, ktoré sa v reči u detí objavujú najneskôr. Prečo sa objavujú chyby reči práve v spojení s týmito hláskami? Kedy má dieťa vedieť povedať R? Schopnosť dieťaťa artikulovať sa vyvíja zhruba do 5. až 6. rokov (predškolský – školský vek) a v tomto veku by malo dieťa zvládať výslovnosť všetkých hlások správne. Ak 5-ročné dieťa nevie povedať R, je vhodné zvážiť návštevu odborníka a začať s precvičovaním.

Faktom je, že v spojení s výslovnosťou sa všetko točí okolo správnej artikulácie, ktorú ovplyvňuje vývoj centrálneho nervového systému, ale tiež oromotorické schopnosti dieťaťa. Oromotorické schopnosti v podstate charakterizuje obratnosť hovoridiel. Pod obratnosťou hovoridiel (rečového aparátu) si predstavte pohyby jazyka, podnebia, pier a ich správne časovanie pri rozprávaní. Prečo je to také dôležité?

Pretože hláska R si vyžaduje zrelosť týchto faktorov. Samotná hláska R sa tvorí v prednej časti úst, pričom je dôležitý pohyb špičky jazyka smerom hore, pričom sa dostáva za horné zuby. Tým, že jazyk sa dostáva do takejto polohy, kmitaním sa vytvára prúd vzduchu, ktorý prechádza stredom úst a vzniká akusticky hláska R. Ide teda o súbor pohybov, ktoré je dôležité správne skoordinovať.

Správna výslovnosť hlásky R

Spojenie hlások L a R – skvelá pomôcka

Mnoho odborníkov podmieňuje správnu výslovnosť hlásky R práve tým, že dieťa by malo najskôr zvládať správne artikulovať slová s hláskou L. Prečo? Ide o to, že R a L sú hlásky, ktoré sa tvoria v rovnakom artikulačnom bode. Hoci sú pohyby jazyka a jeho kmitanie mierne odlišné, pri artikulácii hlásky L jazyk takisto smeruje svojou špičkou smerom hore až k vrchnému podnebiu. Trénovaním hlásky L sa môže omnoho jednoduchšie a prirodzenejšie podariť dieťaťu začať následne správne používať hlásku R.

Prečo a kedy navštíviť logopéda?

Včasná návšteva logopéda, v prípade, že pozorujete určité príznaky rečového oneskorenia alebo chyby reči, nie je na škodu. A to už minimálne z dôvodu prevencie. Pamätajte, čím je dieťatko menšie, tým je jednoduchšie rečové chyby odstrániť. V súvislosti s nesprávnou výslovnosťou hlások, teda aj hlásky R, ide o rečovú vadu nazývanú dyslália. Samozrejme, na internete nájdete množstvo obsahu o tom, akými spôsobmi odstrániť problémy s výslovnosťou, no rady odborníka sú vždy najcennejšie. Niekedy je možno náročné odhadnúť, či už je potrebný zásah odborníka alebo dieťa potrebuje len viac času. Pozorovať však možno v istých fázach vývoja určité signály, pri ktorých je vhodné návštevu logopéda zvážiť:

  • dieťa v škôlke netvorí jednoduché vety,
  • nedochádza k rozširovaniu slovnej zásoby a dieťa používa stále rovnaké slová,
  • škôlkar nepoužíva predložky ani spojky,
  • dieťa má problém iniciatívne komunikovať, vyhýba sa rozhovoru,
  • objavuje sa šušlanie alebo zajakávanie,
  • vo veku 5. – 6. rokov dieťa račkuje alebo mu je zle rozumieť.

Logopéd je odborník, ktorý sa nesústredí len na jeden konkrétny problém, s ktorým za ním prídete. Skúma tiež celý komunikačný proces, to, ako dieťa rozumie významu slov, aký má rozsah slovnej zásoby, ako plynulo dieťa rozpráva, ako iniciatívne komunikuje, pozoruje dýchanie počas rozprávania a takisto hodnotí pohyblivosť hovoridiel – artikulačných orgánov. Vývin reči môže byť ovplyvnený aj krátkou uzdičkou jazyka, čo limituje pohyb jazyk a spôsobuje problémy vo výslovnosti. V takom prípade je potrebné uzdičku narezať.

Kedy navštíviť logopéda?

Račkovanie je problém

Hrdelné R alebo račkovanie je vada reči, ktorá vzniká často ešte predtým, ako je dieťa vôbec schopné hlásku R vysloviť správne. Samozrejme, sú deti, ktoré s hláskou R nemajú problém a skorším precvičovaním sa jej správna výslovnosť len podporí. Na základe zistení sú však oromotorické schopnosti dieťaťa dostatočne vyvinuté až okolo 5. roka života. Do tohto obdobia je teda prirodzené, ak sa v reči a tiež vo výslovnosti hlásky R u dieťaťa objavujú chyby. Dôležité je, aby sme do tohto veku nenútili dieťa vyslovovať hlásku R alebo dlhé Ŕ príliš často a nasilu. Dieťa totiž R nedokáže vysloviť správne a namiesto toho vzniká tzv. hrdelné R, ktoré zapríčiňuje račkovanie. Pochopiteľne, račkovanie sa môže objaviť aj z iných príčin a nie vinou prehnanej iniciatívy rodičov.

Zaujímavé je, že vplyv na vývin reči u dieťaťa má takisto genetika zo strany rodičov. Ak mal jeden z rodičov v detstve nejakú rečovú vadu, je vysoko pravdepodobné, že podobný problém bude mať aj dieťa. To isté sa týka oneskoreného vývinu reči. Na rečový vývin môže mať vplyv taktiež predčasný pôrod.

Ako naučiť dieťa vysloviť R

Overené postupy, techniky a rôzne logopedické cvičenia na R sú správnym nástrojom, aby sa dieťa naučilo R vyslovovať správne. Existuje viacero postupov a odporúčaní logopédov, ktoré môžete aplikovať v domácom prostredí a zabezpečiť tak, že vaše dieťa zvládne vyslovovať túto problematickú hlásku správne. Najlepším spôsobom, akým dosiahnete pokroky, je učenie hrou, čo odporúčajú aj odborníci. Vhodné je ešte pred realizáciou konkrétnych cvičení poznať niekoľko zásad, ktoré by ste nemali obchádzať.

  • Neponáhľajte sa a majte s dieťaťom trpezlivosť,
  • cvičte radšej viackrát do dňa a kratší čas, aby ste udržali pozornosť dieťaťa,
  • využívajte priestor na cvičenie aj počas bežných aktivít – kŕmenie, hranie sa, kúpanie,
  • využívajte rôzne pomôcky – vizuálne i zvukové,
  • snažte sa dieža pochváliť za každý úspech, ktorý pri učení dosiahne,
  • vhodná je tiež odmena alebo motivácia – hračky, výlet, zbieranie bodov atď.,
  • cvičenia a hry obmieňajte, aby sa proces učenia nestal pre dieťa nudný a stereotypný,
  • ak počas cvičenia dieťa začne račkovať, je potrebné si dať od precvičovania pauzu,
  • v prípade, že dieťa vie hlásku R vysloviť v niektorých slovách a v iných, kde patrí zasa nie, nenúťte ho nasilu a neopravujte ho. Postupne si tieto slovíčka osvojí.

Ako naučiť dieťa vysloviť R

Rozcvičenie artikulačných orgánov

Skôr ako sa dostaneme ku konkrétnym logopedickým cvičeniam a budete sa s deťmi učiť logopedické básničky na R, začnite najskôr artikulačnými cvičeniami. Vďaka nim dokáže byť nácvik hlásky R omnoho efektívnejší. Jednoducho povedané, dieťa musí vedieť, ako hýbať s jazykom, perami, podnebím a pracovať s ústami a dychom tak, aby bola výslovnosť akejkoľvek hlásky správna a zrozumiteľná.

Pokojne skúste spolu s dieťaťom hru na zvieratá pred zrkadlom, otvárajte ústa ako ryba, zaerdžite ako koník, vyplazujte jazyk, stískajte ho medzi perami alebo trénujte polohu jazyka tým, že sa dieťa musí dotýkať horných zubov, dolných zubov a hýbať do strán. Zabavte dieťa tým, že sa pokúsi jazykom si dočiahnuť na špičku nosa.

Následne využite napríklad artikulačné cvičenia, počas ktorých budete hlásku R najskôr nahrádzať hláskou D (tdnkanie). Práve vďaka „tdnkaniu“ je možno dostať jazyk dieťaťa do správnej polohy, čím sa docieli potrebná oromotorická zdatnosť. Pri vyslovovaní hlásky R je dôležité, aby boli ústa otvorené, pričom horný a dolný chrup sa nedotýkajú. Špička jazyka sa dostáva za horné zuby (takmer prichádza do kontaktu s horným podnebím). Následne realizujte logopedické cvičenie opakovaním hlások:

  • d-d-d-d-d-d-d-d-d-d-d
  • td-td-td-td-td-td-td-td-dd-dd-dd-dd-dd-dd-dd-dd
  • Td-Td-Td-Dd-Dd-Dd (pridávajte prízvuk na prvú hlásku)
  • td-td-td-dd-dd-dd-pd-bd-kd-cd-sd-zd
  • tda-tdo-tde-try-dda-dde-ddo-pda-pde-pdu-bde
  • kvetd, svitd, hadd, letd, svetd (koniec slova nevyslovujeme s prízvukom, skôr prehĺtame)
  • bláznivá reč a zhluky hlások – dndndn, dididi, dadada

Pozor, pri začiatkoch nácviku sa vyvarujte toho, aby ste hlásku R vyslovovali správne a zvučne. Kým sa ju dieťa naučí vyslovovať, nahrádzajte ju v slovách hláskami D alebo TD – vdana (vrana), sveted (sveter), stdašidlo (strašidlo). V bežnej reči však používajte R normálne, aby sa dieťa snažilo to po vás zopakovať. Ak sa o to snaží, zopakujte mu dané slovo s dd alebo td, aby pochopilo asociáciu s hláskou R.

Rozcvičenie artikulačných orgánov

Pomôcky na výslovnosť R

Potom, čo sú hovoridlá – artikulačné orgány rozcvičené, môžete ešte k nácviku pridať a pomôcť si slovami, ktoré majú hlásku R na začiatku slova – vrana, drak, prak, trh, tráva, vrakdrnká. Vyskúšať môžete aj rôzne logogymnastické cvičenia, ktoré sú zamerané na hlásku R. „Vrana ukrákaná“ alebo „Prvá, druhá, prvá, druhá“.

Logopedické cvičenie na R – video

Logopedické básničky na R a zaujímavé hry

Pri precvičovaní hlásky R je vhodné striedanie rôznych hier. Zakúpiť je dnes možné logopedické knižky s obrázkami, básničkami, rýmovačkami či riekankami, ktoré vám umožnia precvičovať s vašimi deťmi konkrétne hlásky. Samotné básničky a riekanky, kde sa hláska R vyskytuje frekventovane, sú skôr vhodné pre deti, ktoré R viac či menej úspešne do svojej reči už zapájajú.

„Pri hrade je stará brána, kráka na nej čierna vrana,
vrana kričí krá, krá, krák, letí k hradu čierny mrak.
Mrak sa rúti nad bránou, je to kŕdeľ havranov.“

„Boli traja trpaslíci, žili spolu v drevenici. Prvý, druhý, tretí.

Prvý trhal kvety, druhý trhal, hrozno a ten tretí – nono!

Tretí trhal muchotrávky, bodkované malé hlávky.

Položil ich na pekáč a pripravil z nich koláč.

Trpaslíci, trpaslíci, traja malí nezbedníci,

koláč veru nepapajte, veď sa z neho otrávite.“

Obrázkové knihy, videá a aplikácie

Využiť môžete aj obrázkové knihy a poukazovať na predmety, v ktorých sa hláska R nachádza. Pokojne môže ísť o obrázkové knihy so zvieratkami alebo pexeso. Dieťaťu veľmi pomáha, ak si v spojitosti s hláskami trénuje tiež sluchovú a zrakovú pamäť. Je veľmi dôležité, aby dieťa dokázalo hlásku R v reči najskôr rozpoznávať. Dostupné sú dokonca praktické logopedické videá alebo aplikácie, ktoré umožňujú precvičovanie hravou formou. Pýtajte sa dieťaťa, čo vidí na obrázku, čo vidí na videu a nechajte ho pomenovať predmety, osoby či zvieratá.

Skúsenosti

Prípady rodičov súvisiace s nesprávnou výslovnosťou hlások sú rôzne. Najčastejšie rodičia riešia prípady, keď sa od dieťa vo veku okolo 4 až 5 rokov očakáva, že artikulácia a výslovnosť hlások by sa mala zlepšovať. Najčastejšie sa rodičia obracajú na logopédov, od ktorých si odnášajú cenné skúsenosti aj domov, kde môžu rôznymi cvičeniami prispieť k odstráneniu rečovej vady.

Mnohí rodičia tiež uvádzajú, že ich deti sa hlásku R naučili okolo veku 4,5 až 6 rokov, čo poukazuje na fakt, že u niektorých detí je vývoj reči pomalší a artikulácia dozrieva neskôr. Skúsenosti rodičov tiež hovoria o tom, že ak dieťa začína rozprávať skôr je vhodné v prípade nesprávnej výslovnosti začať s cvičeniami čo najskôr.

Ako dieťa naučiť R skúsenosti Modrykonik

Ako dieťa naučiť R diskusia Modrykonik
Zdroj Modrykonik.sk

Najčastejšie otázky – FAQ

Hláska „R“ v slovenskom jazyku predstavuje pre deti vo vývoji reči často problém. Prečo je správna výslovnosť hlásky R taká problematická? Prečo vzniká u detí račkovanie a ako naučiť dieťa povedať R správne? Ak máte s artikuláciou R u vášho dieťaťa/detí skúsenosti, budeme radi za vaše názory. Stačí, ak sa zapojíte do diskusie pod článkom a pridáte komentár. Svojimi skúsenosťami, radami a odporúčaniami môžete pomôcť aj ostatným rodičom, ktorých táto problematika zaujíma.

Vývin artikulácie je u dieťaťa ukončený do približne 5. až 6. roku života. V tomto veku by malo dieťa zvládať výslovnosť všetkých hlások, vrátane hlásky R. S precvičovaním hlásky R je však možné začať skôr, no nie v prehnane vysokej miere. Ak sa objavujú komplikácie či viditeľné poruchy reči, je vhodné navštíviť logopéda.

Na výslovnosť R je vhodné využiť spojenie so slabikou L. Obe hlásky majú rovnaký artikulačný bod. Vďaka tomu si dieťa skvele natrénuje polohu jazyka. Vynikajúce sú tiež artikulačné cvičenia, kedy je hláska R nahrádzaná hláskou D, tzv. tdkanie. Opakovanie takýchto hlások rozvíja oromotorické zručnosti. Následne je vhodné zapájať slová, ktoré obsahujú hlásku R na začiatku slova alebo uprostred. Účinné sú pri učení tiež logopedické básničky a riekanky na R ako aj rôzne hry.

Často za to môže prehnaná iniciatíva rodičov, ktorí vnímajú, že hlásku R sa dieťaťu nedarí vyslovovať. Oromotorické schopnosti sú na správnu výslovnosť R dostatočne vyvinuté až okolo 5. roku. Do tohto veku je pri hláske R úplne bežná chybovosť pri jej výslovnosti. Dieťa preto netreba do správnej výslovnosti prehnane nútiť, inak bude hlásku R vyslovovať cez hrdlo, čo je základom preto, aby vzniklo račkovanie.


Komentáre
Kristína 06.Jul.2023
Nemyslím, že rodičia by mali nejaký podiel na tom, že dieťa nevie vyslovovať R. To, že sa to rodič snaží dieťa naučiť skôr a zdôrazňuje R pri čítaní rozprávok ešte neznamená, že to dieťa bude mať potom problémy. Ale chápem, že asi to netreba silitť. Podľa mňa je to skôr prirodzené, že niektoré deti s tým majú problém, iné nie. Tá genetika mi na to tiež sedí skôr, ja som mala problém s R skoro do strednej školy, manžel mal problém do druhej triedy so zajakávaním a aj náš syn mal v priebehu prvého ročníka rovnaký problém.

Odpovedať

Lenka Hačková 18.Jul.2023
Nám problém s R pretrvával až do 8. triedy. Hlavne také to hlboké R, kedy počuť to ozvučenie. Nepomohla ani logopedička, robili sme všetko, proste to nešlo. Dokonca sme sa radili s jednou českou profesorkou, ktorá sa zaoberá rečovými vadami. Fakt to bol rébus aj pre ňu. Div sa svetu, z ničoho nič sa dcéra zobudila a Rrrrr zmizlo.

Odpovedať

Pridať komentár

 

Ďalšie články z kategórie Deti

Vaše hodnotenie:
(88.2%)